אפשרות לתמ"א 38, ברחוב גבעת בית הכרם 4, בניין ד', ירושלים.
לבעלי הדירות ברחוב גבעת בית הכרם 4 - בניין ד' שלום.
לנוכחיותכם בנינו אתר המרכז מידע ועדכונים שוטפים אודות ההצעה לתמ"א 38 בבניין.
בברכה, נציגי בעליי הדירות.
שאלות ותשובות
שאלות ותשובות
----------------------------------
מהי תמ“א 38?
בשנת 2005 אושרה תוכנית מתאר ארצית מספר 38 (תמ“א 38) העוסקת בחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. מטרת התוכנית לנסות ולצמצם את הנזק הרב הצפוי הן בנפש והן ברכוש.
על פי הוראות התוכנית, בניין אשר התקבל היתר בנייה בגינו קודם לינואר 1980, ובהתמלא מספר תנאים נוספים, יש לחזקו עפ“י דרישות התקן החדש.
חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. חשוב לציין כי מטרת התוכנית הינה חד משמעית:
על מנת לעודד בעלי דירות לחזק בניינים, מעניקה התוכנית תוספת זכויות בנייה ללא כל עלות
כספית לדיירים.
בתמורה לחיזוק יקבל היזם זכויות בנייה לבניית יחידות דיור נוספות.
אודות היזם
ניתן לקרוא ולהתרשם בפרוספקטים הבאים ובאתר יסודות: co.il.תמא38בירושלים.www
מה מעניקה התוכנית לבעלייהדירות?
-
חיזוק הבניין בפני רעידות אדמה
-
חידוש תשתיות
-
תוספת בנייה של עד 25 מ“ר
-
הכוללת ממ“ד לכל דירה
-
מרפסות
-
הוספת מעלית
-
שיפוץ הכניסה ולובי הבניין
-
חידוש חדר מדרגות
-
עיצוב חזיתות
-
פיתוח סביבתי
השלבים לביצוע תמ“א 38:
1. שלב התקשרות, זהו השלב בו הדיירים והיזם מגיעים להבנות ולסיכום תנאים הנוגעים למימוש הפרויקט.
2. תכנון מפורט, שלב הכנת תוכנית מפורטת ע“י האדריכל המקובלת על הדיירים.
3. חתימת הסכם, חתימת ההסכם כאשר הדיירים מיוצגים ע“י עו“ד שבחרו ושעל פי הסכמת היזם הוא יממן את עלותו.
4. היתר הבנייה,שלב הגשת התוכנית לרשות המקומית, וקבלת היתר בנייה. חשוב לציין כי ההיתר בהליך תמ“א 38 הינו היתר מדורג, שבו תחילה יש להשלים את עבודות חיזוק המבנה ורק לאחר מכן ניתן להתחיל בתוספת הבנייה על גג המבנה.
5. ביצוע הפרויקט, שלב חיזוק המבנה, שיפוץ המבנה, תוספת הבנייה והוספת הדירות חדשות.
6. גמר הפרויקט, סיום הליך הבניה והפיתוח, קבלת טופס 4 ואכלוס הדירות החדשות.
פרויקטים לדוגמא המבוצעים במסגרת תמ"א 38 על ידי החברה:
רחוב הארזים 9.
בימים אלו החברה נמצאת בשלבים מתקדמים בביצוע תוכנית תמ“א 38 ברחוב הארזים 9 בירושלים. החברה צפויה לסיים את הבנייה לפני המועד המוסכם בחוזה עם הדיירים.
הבניין בן 3 קומות, ו-12 דיירים.
רחוב נוף הרים.
החברה החלה בביצוע חיזוק המבנה על פי תוכנית תמ“א 38 רחוב נוף הרים ברחוב נוף הרים בירושלים.
הבניין בן 3 קומות ו-4 דיירים .
פרויקטים נוספים נמצאים בשלבי היתר מתקדמים.
שאלות ברזולציה גבוה יותר כגון: תוספות הבניה, חניה, מעלית, גינה וכדומה יענו בהמשך לאחר שתהיה תוכנית אדריכלית ראשונית.
תודה על הסבלנות.
ענת אלפי (דירה 53) 11.8.2017
שלום לחברי הועד ולכל בעלי הדירות בבלוק 4
ראשית תודה רבה לנציגי תמ"א 38 שעבדו ועובדים קשה סביב הנושא.
המייל שלי לא בא להעביר ביקורת על העשייה המרובה שלכם - עד רבה, מעריכה רבות את גודל ההשקעתכם והרצון לשפר את איכות דירותינו.
קראתי בעיון רב את כל המיילים שנשלחו נגד הפרוייקט - וגם אצלי עכשיו עולים שאלות רבות בעקבות המידע החשוב שבעלי בתים שונים העלו במיילים השונים.
כרגע עד שהעניינים לא יהיו מספיק ברורים אז בשלב זה גם אני מתנגדת לפרוייקט.
רציתי לשתף אתכם
שלאחרונה השוכרים שלנו סיימו את החוזה שלהם אצלינו בדירה וכבר עכשיו אנחנו נתקלים בקשיים משמעותיים בלמצוא שוכרים חדשים .אנשים שמתקשרים לקבל מידע על דרתנו כבר שמעו שיש תוכנית לתמ"א 38 ואמרו לנו שלא מעוניינים לעבור לדירה שיאלצו לעזוב תוך תקופת מה אחרי שהם משקיעים בהובלה או לחילופין לגור באתר בנייה.
הפגיעה הכלכלית כבר התחילה עוד כשבפועל עדיין אין תאריך התחלת הפרוייקט דבר שיחריף ככל שאם ונתקדם למועד תחילת הבנייה עצמה.
מודה שוב לכל מי שלקח את הזמן לבהיר נקודות חשובות בתוך החוזה שנכתב .
שלא היתי מודעת אליהם.
שבת שלום
ענת
כניסה ח דירה 53
אורה בן אשר ואחיה (דירה 2) 8.8.2017
לדיירי בלוק 4 שלום,
מצורף בזאת מכתב שלנו, של ילדי הגברת בן אשר, כתגובה להסכם שמוצע לדיירי הבלוק.
המכתב מבוסס על הערכה מקצועית שביקשנו. מקווים שתקראו בעיון את התייחסותינו ותתייחסו אליהם בכובד ראש.
אנחנו מתנצלים שלא היינו מעורבים בפרוייקט זה עד עכשיו וזאת כיוון שאבינו ניהל את הנושא, ועם פטירתו
לפני כמה חודשים נעלם הנושא מידיעתנו.
רק בשבוע האחרון הובא לידיעתנו בדרכים עקלקלות כל הנושא ומיד נזעקנו לבקשתה של אמנו לסייע בידה .
כל זה אינו מפחית מכובד הדברים הנאמרים במכתב ומכובד דאגתנו מה יקרה לאמנו ולשאר דיירי הבלוק אם יחתם ההסכם כמות שהוא.
בברכהאורה בן אשר ואחיה
לינק למכתב תשובה להסכם משפחת בן אשר
לינק למסמך הערכת עלויות והכנסות בבניין רח החלוץ מס 78
רחל סויסה (דירה 23) 6.8.2017
שלום רב לכולם!
עברנו על ההסכם ואנו בדעה אחת עם המתנגדים.
בשיעבוד נאמר שיעבוד של הזכויות ביחידה החדשה ולא על דירות הבעלים., זה אמנם ניסוח ספיציפי ליחידה החדשה אבל בפועל אי אפשר לממש אותה בנפרד. לכן, בעת הצורך יצטרכו הבנקים למכור את כל הדירה כדי להסיר את השעבוד, או לחילופין כפי שנאמר בהערות החברים בעלי הדירות צריכים לשלם מכיסם. זו לא מציאה!!! זה לא בא בחשבון.
באופן כללי אין שום איזכור של בטחונות מלבד הפקדה של 2 מליון בידי ב"כ הבעלים וגם זה בהסתייגויות ובמיוחד חידושה כל שנה!.
ישנן בעיות ואי בהירות בסעיפים רבים.
רצוי באמת שעורך דין ואנשים מהתחום מטעמינו יעברו על החוזה.
בברכה רחל ומוטי סויסה
רחל סויסה
מטפלת רב -תחומית, מומחית לטיפול בכאב ללא תרופות
054-6260752
אלדד שכטר (דירה 44) 1.8.2017
אני כותב בשם אבי אלדד שכטרשאינו מוכן לחתום ומתנגד עד שלא יהיו לו ערבויות אישיות של בעלי החברה
ליאורה אוריאל (דירה 16) 1.8.2017
שלום לכולם
אמנם לא עיינתי עד הסוף.
אבל אין שום סיבה שנערוב או נשעבד כל זכות בדירותינו. וגם אנו נתנגד לכך.
היזם אמור להנות מרווח הבניה הנוספת. אם אינו יכול לקבל מינון או לתת ערבויות לכך אינו יכול לקבלם על חשבונינו.
כמובן שגם לגבי לוח זמנים ערבות הבנק לנו במקרה של השארות "באמצע הדרך " עם נזק של בניה חלקית וכו.
פינוי בינוי סוכם ונעשה עתה ברחוב הארזים להבנתי הדירים מרוצים מהתכנית
החיסרון שכרגע אנו ב"פינה כךרית"באמצע העיר עם הדשאים משני הצדדים.
האם פינוי בינוי ישאיר את הילודיות של המקום???כל טוב לכולם
ליאורה אוריאל (דירה 16)
דורון בלזר (דירה 49) 1.8.2017
מצטרף לכל ההתנגדויות. גם אני לא יכול להמר על הנכס היחיד שיש לי.
שאלה תמימה: למה לא לוקחים יזם שהוא גם הקבלן?
אני גר ברעננה בשכירות, וכאן היזם הוא גם הקבלן.
מי שחתם, זה היזם/קבלן מול הדיירים.
המצב כאן ממש לא נראה לי. הקבלן/יזם הוא זה שחייב לדיירים, ולא הם לו.
גילוי נאות: אני לא עו"ד, ולא קשור לתמ"א, אבל אני בן-אדם.
אני לא מתנגד עקרוני לתמ"א - רק לתמ"א שיגרום נזק במקום תועלת.
בברכה,
דורון בלזר
שרה קלעי (דירה 42) 1.8.2017
בוקר טוב.
עד הימים האחרונים לא השקעתי הרבה משאבים בתכנית. באופן כללי נראה לי שזו תכנית כדאית לנו ואני מודה לנציגי הבנין שמשקיעים בכך הרבה בהתנדבות.
אני משערת שרוב הכותבים כאן אינם אנשי תכנון ובניה, כמוני. התיעצתי אם חבר שאחד מעיסוקיו זה לבנות ולשפץ בהתאם לתכניות תמא 38. הוא הציע לבדוק
1. האם יש לנו עו"ד ומהנדס שתפקידם לדאוג לאינטרסים של הדיירים , במימון הקבלן.
2. האם זה קבלן שיש לו כבר ביצועים שמוכיחים את אמינותו.
אני מעונינת בשיפור הזה מודה לאנשים שלקחו על עצמם להשקיע כדי שהוא יתממש. אני מציעה להסתכל באופן חיובי שמקדם.
בברכה, שרה קלעי דירה 42
רות רפאלי (דירה 55) 1.8.2017
שלום לחברי הועד ולכל בעלי הדירות בבלוק 4
גם אני מתנגדת לפרויקט תמ’’א בבנין בכל תוקף, מכל הסיבות המשפטיות והארכיטקטוניות שהוסברו באופן כה מקצועי וכה מפורט על ידי המגיבים הקודמים.
בנוסף לנימוקים הרציניים שכבר הועלו, ברצוני להזכיר לכולם שהאדמה מסביב לבנין ומתחתיו ספוגה בגאזים רעילים שהתפשטו באזור ממתחם ’’תעש’’. הדברים ידועים לכל, והם מתועדים באתר המשרד להגנת הסביבה. אף אחד לא יכול לנבא, ואף אחד לא יכול לערוב לנו מה יקרה, כאשר יחפרו סביב הבנין,(או תחתיו, במקרה של פינוי בינוי) והגאזים הללו ישתחררו החוצה!
כמו כן , חשוב לזכור שבבנין עצמו קיימים עד היום קירות אזבסט רבים מהבנייה המקורית, שפירוקם וסילוקם הוא בעייתי. אלה כוללים קירות אזבסט המבדילים בין מרפסת הסלון למרפסת המטבח, וכן גושי אזבסט מתחת לכל החלונות. מכל הסיבות הללו, ברור שהפרויקט הזה טומן בחובו סכנות רבות , והתמיכה בו תהיה טעות גדולה. משום כך אני מפצירה בכל בעלי הדירות לקרוא את ההתנגדויות בעיון ,לחשוב היטב, ולהשמיע את התנגדותם בהקדם ובקול רם.
רות רפאלי, כניסה ח׳ דירה 55
אברהם שקד (דירה 13) 1.8.2017
שלום רב,
אני בעל דירה בבניין ומתנגד בתוקף למיזם תמ"א 38 המקודם במקום.
ראיתי את התגובות בימים האחרונים, שעניינן הפגמים הקשים בטיוטת נוסח ההסכם שנשלחה לעיוננו ואני מסכים עם הטענות שהועלו, אם כי עלי להקדיש לבחינת המסמך זמן נוסף.
עם זאת, פגמי ההסכם הם לא הבעיה היחידה של המיזם והם ניתנים עדיין לתיקון.
כבעל ידע וניסיון ארוך שנים בנושאי תכנון ובניה, ולאחר בחינה מדוקדקת של מצגת המידע התכנוני שצורפה להסכם (שאינה תחליף למסמכי תכנון מפורטים), אני סבור שגם התמורה שמקבלים רוב דיירי הבניין בהרחבה ושדרוג לכאורה של דירתם היא גרועה ופגומה ומעוררת שאלות רבות.
את מסקנותי סיכמתי במסמך הרצ"ב.
מסקנתי העיקרית היא שאימוץ תכנית הבינוי המוצעת על ידנו, בלי קשר לפגמי ההסכם, הוא מקח טעות ויש להימנע ממנו.
אני מפציר בכם להקדיש זמן מה לקריאת מכתבי.
אשמח להבהיר ולהסביר עוד במידת הצורך.
בברכה
אברהם שקד
יוסי וילרפורט (דירה 3 ) 31.7.2017
אני מסכים בהחלט עם מזכרו של עו"ד שלמה קיסר.
1. לדעתי אין שום מקום לשעבוד הזכויות בדירה לטובת היזם בשום סכום ובשום צורה שהיא.
2. על היזם להציג ערבויות ובטחונות של בנק מלווה שיבדק ע"י צוות המו"מ בליווי עו"ד מטעמנו.
3. אין התחיבות ברורה ללו"ז לסיום הפרוייקט ואין קנסות במידה והיזם איננו עומד בהתחיבויותיו או בלו"ז .
4. אני חוזר ומדגיש את מה שהצעתי בעבר ללכת על "פנוי -בינוי" ולא על "חיזוק מבנים".
מקווה שנשיג הסכם טוב יותר שמגן על זכויות בעלי הדירה ולא על היזם בלבד.
בברכה,
יוסי וילרפורט
עו"ד שלמה קיסר (דירה 52) 31.7.2017
חברים נכבדים שלום רב
אני מברך אתכם על פעילותכם לקידום ביצוע תמ"א 38
מעיון ראשוני במידע האחרון שהעברתם, ומעיון בהסכם עם היזם, אני בדיעה שנוסח ההסכם, בהרבה מסעיפיו, מוטה בצורה בולטת ביותר המגינה על היזם, ואין בו כל הגנה על הדיירים.
אתייחס בשלב זה, רק לדבר החשוב ביותר והוא נושא ביטחונות ו/או ערובה לביצוע הפרויקט תמ"א 38
עובדתית היזם היא חברה בע"מ (בעירבון מוגבל). אין כל ערובה או ביטחונות כלשהם לדיירים להבטיח במקרה של פירוק החברה של היזם, שבעלי הדירות יזכו לקבל בחזרה את דירותיהם, כי הם משועבדים לבנק ו/או לחברה.
בנוסח ההסכם המוצע הדיירים נדרשים לשעבד את כל הזכויות של בעלי הדירה - שווי הדירה כיום הוא כ- 2 מיליון שקל - הוצאות הבנייה בתמ"א 38 להערכתי הוא בין 300,000 ש"ח ל - 400,000 ש"ח לדירה - אני בדיעה שאסור לדיירים לשעבד את כל הזכויות בדירה בסכום של כ - 2,000,000 ש"ח, אלא אך ורק שעבוד של בין 300,000 ש"ח ל - 400,000 ש"ח. וזאת כנגד ערובה ו/או בטחונות בנקאי או אחר - זכרו היזם זו חברה בע"מ - במקרה של פירוק אנו עלולים לאבד את כספנו, ולא נזכה לקבל את דירתנו - נוסח ההסכם המוצע הוא מעניק זכויות ליזם, ואינו כל ביטחון שהחברה תקיים את הבטחותיה.
חשוב להדגיש, מקריאת ההסכם עולה כי היזם, אינו משקיע ולו שקל אחד מההון שלו - כל הבנייה תתבצע על כספים שיקבל מהבנק המלווה זה מה שכתוב בהסכם - בנק מלווה אינה ערובה ו/או ביטחון המבטיח לדיירים שהיזם ימלא אחר הבטחותיו בהסכם, כי הוא חברה בעירבון מוגבל, ובמקרה של פירוק החברה אין ליזם אחריות אישית לביצוע הפרויקט.
אדגיש כי היו מקרים של יזמים שהכריזו על פירוק החברה שלהם, לא עמדו בהתחייבויותיהם, הדירות היו משועבדות לבנק, הבנק תבע מהדיירים לשלם מאות אלפי שקלים להסרת השיעבוד. בפועל הדיירים נשאו בחובות היזם ושילמו ממטב כספם- כאמור לעיל היזם לא השקיע מהונו אפילו שקל אחד, ולא נתן כל ביטחונות ו/או ערובה לביצוע הפרויקט תמ"א 38.
אדגיש כי לנגד עיני טובותם של כל הדיירים, ואסור לוותר על ביטחונות ו/או ערובה לביצוע פרויקט תמ"א 38 - כל ויתור ייחשב כהימור וכל בעל דירה עלול לאבד את בעלותו על הדירה.
על כן אני חוזר ומדגיש שאסור לחתום על נוסח הסכם המוצע על ידי היזם.
מכל האמור לעיל, אם לא יהיו בטחונות ו/או ערובה אתנגד בתוקף לחתימה על ההסכם, ואף לצערי לנקוט באמצעים משפטיים, על מנת לקבל ביטחון ו/או ערובה לבניית הפרויקט.
שלמה קיסר עורך דין ונוטריון - גבעת בית הכרם דירה